Rebranding er langt mere end blot at skabe et nyt udseende. Det er en strategisk og effektiv arbejdsproces, hvor I får ny indsigt i jeres salg og markeder.
Resultatet af processen et veldokumenteret grundlag til, at træffe beslutning om hvor I som virksomhed vil hen og hvilke kunder og markeder som I tiltrække fremadrettet. Al information koges gennemtænkt og professionelt ned til et lækkert design, med det formål at skabe JERES nye brand.
Med andre ord:
Jo bedre mere bevidste I er om jeres til- og fravalg, jo mere målrettet bliver jeres marketing – og jo bedre virker den.
Kan du nikke genkendende til nogle af disse problemstillinger?
MARKED
- Vi ved ikke om der er “huller” på markedet som vi kunne udfylde
- Vi ved ikke hvor vores position er på markedet
- Vi har ikke overblik over nysalgsmuligheder
- Vi ved ikke hvor vores lavthængende frugter er
- Vi ved ikke nok om vores konkurrenter
KUNDERNE
- Vi ved ikke rigtigt hvem vores kunder er
- Vi kender ikke deres præferencer
- Vi har ikke styr på deres købsmønstre
- Hvad er deres købsprofil og “købstriggere”
PRODUKTER
- Vi ved ikke om vores prissætning er korrekt
- Hvor ligger vi i forhold til udbud, styrker, svagheder og kendskab
- Vi ved ikke om vores produkter, matcher vores kunders behov
- Vi er ikke klar over, om der er mulighed for udvikling nye produkter
DESIGN
- Vi signalerer ikke de værdier som tiltrækker de kunder vi gerne vil have
- Vores udseende er gammelt og uopdateret
- Vi tiltrækker de forkerte kunder
- Vi er tvivl om vores sprog, tone, farver og design
Rebrand med succes
En vellykket og succesfuld rebrandingproces er baseret på viden – viden om din virksomhed, om dine kunder og dit marked. Når det så er sagt, kan alt i processen op- og nedskaleres efter jeres behov, og det er helt op til jer som virksomhed, at vælge hvor lidt eller meget vi dykker ned i de enkelte arbejdsopgaver.
Uanset hvordan man griber opgaven an, vil I opleve en helt ny indsigt i sin virksomhed, og medarbejdere og salg vil få et kæmpe kompetenceløft i takt med at informationer opdages, beslutninger træffes og processen skrider frem. Det er derfor vigtigt at påpege, at en vellykkes rebrandingproces involverer alle i virksomheden. Jo mere ledelsen inddrager medarbejderne, jo bedre bliver resultatet!
Viden til grundlag for rebranding kan skaffes gennem f.eks.:
- Markedsundersøgelser
- Kundeanalyser, spørgeskemaer og interviews
- Kortlægning af jeres organisation, kultur og præferencer
- Analyse af konkurrenter, produkter, priser mv.
- Workshops, arbejdsgrupper og temadage

Det gode design skal afspejle virksomhedens sjæl, og det kan det kun, hvis der er en vis mængde data og beslutninger at hvile på. Det betyder, at jo mere indsigt du som virksomhed har i dit salg, kunder og marked, jo bedre kan du beslutte hvor din virksomhed skal hen.
3 målrettede skridt til en vellykket rebranding
Kortlægning af data
Sammen finder vi ind til kernen af jeres virksomhed. Gennem f.eks. analyser af data, workshops med medarbejdere, kundeinterviews eller spørgeskemaer, klarlægger vi sammen jeres salg, marked, produkter, konkurrenter og muligheder.
Jo mere krudt I bruger på disse poster, jo bedre indsigt og resultat får I.
I opnår bl.a.
- Kompetenceløft hos alle medarbejdere
- Større indsigt og bedre forståelse af jeres virksomhed
- Indblik i produkter, mersalgsmuligheder og markeder
- Kortlægning af jeres kunders præferencer
- Mulighed for at vælge den rette vej for jeres brand
Design fasen
Når analysefasen er overstået og der er truffet en lang række beslutninger kan designfasen begynde. Designet ligger sig op ad jeres beslutninger om alt fra jeres fremtidige placering på markedet, kunder, signaler, værdier og priser mv.
Beslutningerne vil have indvirkning på en lang række elementer fra farver, fonte, udtryk, signaler, sprog, tone osv. Jeres endelige design kan f.eks. indeholde:
- Corporate guide indeholdende retningslinjer for jeres udseende
- Logo
- Brevpapir og kuverter
- Salgsmateriale
- Internt materiale
- Website
- Annoncer og skiltning
Implementering
Når designfasen er gennemført og alt er klart, kan den begynde af blive udrullet internt og eksternt. Det betyder f.eks., at hjemmesiden skifter udtryk, at alt gammelt materiale kasseres og erstattes med det nye. Omverdenen og eksisterende kunder skal informeres og der er ofte mange interne opgaver som skal tilrettes som f.eks. email-signaturer, skiltning, interne dokumenter mv.
En god planlægning er derfor altafgørende at overgangen sker så godt og professionelt som muligt.
I tvivl om det er investeringen værd?
En rebranding giver indsigt, viden og vil til en hver tid altid være investeringen værd.
Hvis du bliver lidt overvældet af de mange muligheder og undersøgelser du kan foretage, så bare rolig. Det er langt fra sikkert at I har behov for alt det overstående.
Husk på, at alt kan op- og nedskaleres – eller helt fravælges – efter jeres behov.
Det vigtigste er, at I kan træffe beslutninger om jeres fremtid på et ordenligt grundlag. Så uanset om du er en enkeltmandsforretning eller en større koncern, vil processen være den samme, det er kun et spørgsmål om omfanget og de ressourcer som ligges i den.
Hvad sker der, hvis du intet gør?
Din markedføring skyder med spredehagl og du smider penge ud af vinduet