Gode råd til dit WordPress website
Lavpraktiske råd til hvad et godt WordPress website indeholder. Undgå faldgruber og dyre lærepenge.
Hvad består et god website egentlig af og hvor langt er du fra mål? Uanset om du er nystartet iværksætter eller WordPress’er, er her en række gode råd til hvordan du kan toptune dit site og komme godt fra start.
Jeg har lavet websites en del år for mine kunder og jeg har herunder samlet nogle af de bedste gode råd til dig og dit WordPress website. Dit udgangspunkt er, at du formentlig ikke er kodehaj, men gerne vil have noget som virker, er til at rette og navigerer i. Pluk i nedenstående liste og brug det du kan – noget har du måske allerede styr på, andet kan inspirere dig til at optimere og udvikle dit website til at være en endnu bedre salgskanal end den allerede er. Har du brug for hjælp til lige præcis dit website, er du velkommen til at få en gratis rådgivningstime. (Vælg mellem Skype, tlf eller at vi mødes til en kop kaffe)
Dine gode råd til dit WordPress website
- Vær realistisk og start efter princippet “lidt men godt”
Websites er en dynamisk proces, så start småt. Der findes ikke noget som hedder et færdigt website, for du vil altid finde behov for lige at ændre/udvikle/rette osv. Så udvælg det allervigtigste først, og brug krudtet på at få lavet 5 gode undersider istedet for 10 halvfærdige. Dårlige og ufærdige hjemmesider skræmmer kunderne væk! - En god topmenu, så kunderne nemt kan navigerer. Du har sikkert lyst til at lave noget smart og fancy, men i bund og grund gider kunder ikke spilde tiden og rode rundt for at finde dine informationer. Så gør det nemt og enkelt at navigere på dit website og gå en en enkel menustruktur som er intuativ at bruge. En godt website med en god topmenu indeholder derfor altid følgende undersider (og i samme rækkefølge):
Forside – ydelser – priser – om os – kontakt.
Har du overstående undersider på dit website, så kan du sagtens starte med det. Alt derefter er udbygning og ikke nødvendigvis et must for at gå i luften. Måske vil du opdage, at du egentlig ikke behøver mere end det? - Alternative menupunkter
Når du har fået de vigtigste undersider op at køre, kan du stille og roligt udvide antallet af undersider. Husk at jo mere du udvider, jo mere skal opdateres og vedligeholdes. Google er ikke glad for undersider som forfalder, så lav ikke mere end du ved du har tid til at vedligeholde. Har du mod på flere undersider, så overvej om følgende undersider er en overvejelse til din forretning:
Referencer – anbefalinger – produktbilleder – kundecases – nyhedsfunktion - Responsive design er en nødvendighed
Gå efter et tema som er i responsive design, dvs. at dit website tilpasser sig din kundes browserformat uanset om de ser dit site på mobilen, tablet eller den bærbar. I takt med at mere og mere trafik online sker via mobilen, vil du miste mange potentielle kunder uden et velfungerende design. - Pas på med tunge effekter som sinker load-tid
Hvis dem som kommer ind ikke ser det de forventer, så smutter de igen. Så op med pointerne og væk med tunge billeder, grafik som sløver osv. Du kan f.eks. teste dit website her https://www.webpagetest.org/ eller på hjemmesidetesteren.dk Overvej evt. at rydde ud i indhold, fjerne tunge billeder eller opsætte et cache plugin, hvis load-tiden er høj. Husk på at mange på mobiler ikke gider bruge data eller vente på tunge sider. De går igen – lige over til konkurrenten og lægger pengene der i stedet. - Brug ikke de gratis temaer og plugins
Intet er gratis, så vælger du et gratis tema, har udviklerne tænkt sig at tjene pengene et andet sted. Et gratis tema kan derfor betyde dårlig programmering som sinker dit websites load-tid, kan indeholde skjulte kodning med links eller i værste fald malware. Så køb altid dit tema og plugins! - Hvis du overvejer at skifte tema
Ønsker du et andet udseende på dit website eller hvis du skal starte fra bunden, kan jeg anbefale nogle gode temaer som ikke kræver hverken en doktorgrad i programmering eller CSS. Kig på fx Enfold, Betheme eller Avada. Store gode temaer med masser af indstillingsmuligheder, layout buildere som giver dig mulighed for at opbygge undersider nemt og enkelt og med masser af elementer. Alle tre har også en stor mængde demo versioner du kan hente ned og rette til hvis du ikke har mod på at starte helt fra bunden. Store temaer kan have lidt at sige for hastigheden på dit site, da de har mange lækre funktioner du kan bruge. Men ser man bort fra det, vil et lækkert professionelt layout have langt mere at sige for salget end hastigheden. (og brug evt. et cache plugin samtidig). - Slideren er død
I takt med at trafikken forøges fra telefoner og tables, er slideren ved at være uddød, da de små browsere ikke kan se dem. Så hvis du har en slider på din hjemmeside, eller overvejer om du skal have en, så kig dig om efter et alternativ. Billede med hotspots, præsentationsvideoer eller andet som indfanger dine læsere og kunder er gode bud. På fx Fiverr kan du få produceret små animationsfilm specifikt til din virksomhed som er langt bedre end en slider. - Gode billeder
Billeder på et website er ikke kun en god ide, men også en nødvendighed for at kunne sælge. Men KUN hvis de er gode, relevante og visuelt stimulerer kundens nysgerrighed og købetrang. Så pas på med at bruge mobilfotos med dårlig belysning, pixelerede billeder (dvs. grynede) eller meget standardiserede stock-fotos fra de store billedebørser. Gå efter nogle gode informative fotos så du fremstår professionel, indbydende og seriøs. Brug lidt penge på en god fotograf til at tage dine produktbilleder, profilfoto osv. – Især webshops oplever mersalg så snart de får deres produktbilleder taget ordenligt. - Plugins
Der findes rigtig mange gode plugins til WordPress, både gratis og i betalingsversioner. Gå efter dem som er en gratis lightudgave, hvis du ikke vil betale for en PRO version. Så er du nogenlunde sikret mod malware og skjulte links mv. Hold øje med at udviklerne opdaterer deres plugins så de følger med den seneste version af WordPress.
Plugins som findes i en gratis version og som jeg har stor glæde af er bl.a. All in One SEO, Yoast, Contact Form 7, WP super Cache, Facebook, Social Media buttons, Google analytics, Ready! Backup og mange flere. Der er utrolig mange gode plugins derude, og du kan stort set få dit website til alt. MEN: Tjek deres rating af andre brugere på wordpress.org inden du installerer – og husk at jo flere plugins du bruger, jo tungere og mere sløvt kan dit site blive. Så hold det til et minimum…. - Husk at opdatere løbende
Wordpress har rundt regnet en opdatering om måneden. Det betyder, at du bør logge ind hver måned (hvis du ikke skal derind for at lave andre opdateringer af dit indhold) og sørge for at din WordPress installation, dit tema og dine plugins kører i den seneste version. Glemmer du at opdatere, er du i risiko for at blive hacket eller at din side crasher. Så den her post er vigtig! - Lav back ups af dit website
Med fx Ready! Backup eller et af de mange andre plugins derude, kan du opsætte det til at automatisk at køre en backup af dit website. De kan uploade en backup direkte til fx din dropbox eller du kan vælge at gøre det manuelt fra tid til anden. Backuppen er rar at have hvis websitet pludselig bliver hacket, crasher eller en opdatering driller. Så har du en kopi du kan smide op igen. Har du ikke planer om mange tilretninger eller udvidelser, kan du sagtens nøjes med at gøre det manuelt før og efter du har lavet ændringer derinde. Bare du gør det!!! - Få SEO optimeret dit website
Med plugins som fx all in one SEO eller Yoast, kan du SEO optimere dit website (dvs at google og dermed dine kunder nemmere og bedre kan finde dig). Gå en tur på Youtube, biblioteket eller Amazone.co.uk og kig efter gode videoer eller bøger på hvordan du gør. Alternativt kan du købe til dig til en specialist hvis du har store planer om gode google placeringer. SEO er en kunst og ikke noget man laver eller lærer på en eftermiddag. Men det er vigtigt for at blive fundet…. - Google elsker Google
Tre gode genveje til en bedre Google placering, udover SEO optimeringen er at få dit website koblet på Google. Du bør prioritere at få disse profiler oprettet og heldigvis kan du gøre det meste selv. Opsæt følgende:
Google My business – Firmaprofil som viser dig på google maps, billeder af din virksomhed, rating, åbningstider mv.
https://plus.google.com/ – Social firmaprofil a la Facebook
analytics.google.com – Analyse værktøj som kan tracke alt hvad der sker på dit website, antal besøg, hvor lang tid er de der, hvor kommer de fra osv.
Youtubekanal, hvis du planlægger at bruge videoer aktivt på dit website til promovering og salg - Få styr på dine H1 til H6 overskrifter
En del af optimeringen for at søgemaskiner kan rangere og læse dit site, afhænger af din brug af overskrifter. Brug derfor altid kun en H1 overskrift på dit website, så man ikke er i tvivl om hvad der er vigtigst. Læs mere om hvordan du gør her http://www.nielsensbureau.dk/2015/10/seo-overskrifter-h1-h2-h3-koder/ - Kopier ikke andres billeder eller tekster
Først og fremmest er der copyrights på andres indhold. Du må derfor ikke bare stjæle andres tekster eller billeder og “liiiige låne lidt”. Opdages det, kan skribent eller fotograf sagsøge dig for brud på deres rettigheder og det kan blive rigtig dyrt, så skriv dit eget unikke indhold og køb eller tag dine egne billeder. Finder Google ud af du kopiere indhold, kan du i værste fald risikere at blive fjernet fra Googles søgeresultater (ja, det er straffen – og ja, det gør det susme svært at finde nye kunder). Du må dog gerne linke alt det du vil til andres websites, præcis som jeg har gjort her i oplægget – det er kun en fordel for din ranking på Google. Men direkte kopiering af indhold er altså strengt forbudt….. - Brug de sociale medier på dit website
Har du oprettet firmaprofil på Facebook, Linkedin, Youtube eller Google+, giver det god mening at vise det på websitet. Sørg for at der er ikoner og referencelinks til dine sociale profiler, så kunderne kan følge dig. Overvej brug af plugins til at trække fx dit facebook feed ind på website, opsætte like-boks osv. Der er mange muligheder for at skabe synergi mellem dine medier og sociale profiler. - Links mellem websites
Har du en række gode kunder eller samarbejdspartnere, er det en god ide at skabe links mellem jeres websites. Lav links og referencer mellem jeres websites, få dem til at skrive anbefalinger af jer på fx Trust-pilot, facebook eller Google My business. Links skaber troværdighed, men viser også Google at dit website har relevans. Jo flere links jo bedre. Så del løs på facebook og alle andre steder du kan vise du eksisterer, eller byt dig til gode relevante links. - Kontaktformular og kontaktinformationer
Det lyder basalt, men alligevel har mange virksomheder ikke en kontaktformular på deres website. Gør det nemt for dine kunder og besøgende at finde dine informationer og giv dem muligheden mellem: Klikbar emailadresse, klikbart telefonnummer og kontaktformular. Husk at teste din kontaktformular fra tid til anden, så du ved den virker.
Nå, det var 19 gode råd til dit nye eller næste website. Der er stadig masser af ting og elementer som vi ikke kom igennem og er du tvivl dit website fungere eller kunne blive bedre, hjælper jeg dig gerne.
Book en gratis rådgivningstime, hvor vi løber hele dit site igennem. Få input til alt fra dit billedevalg, tema, opsætning osv. – ganske gratis….
Vil du have en gratis times rådgivning?
Vi løber dit website igennem og finder ind til hvor du skal sætte ind for at få flere kunder og bedre omsætning. Skriv til mig og jeg ringer dig op.