Hvad går de fire emotionelle kundetyper ud på?

Fra persontyper til kundetyper

Vi har gennem årtier talt om personlighedstest og persontyper men aldrig i kontekst med salg. Målgruppeanalyser, geografiske segmenteringer og aldergrupper er heller ikke nye og selv med al den viden om hvem det er vi gerne vil sælge til, har vi igen og igen stået med det samme spørgsmål: “hvordan får vi kunden til at købe?”  

For selvom det er en god start, at vide hvem man vil sælge til, så siger det ikke særlig meget om HVORDAN man så gør. Og her er problemet som har kostet virksomheder enorme beløb i fejlslagen salg og markedsføring.

Svaret ligger i  mavefornemmelsen

Svaret ligger i, at det i den sidste ende drejer sig om mavefornemmelsen, det vil sige de der “ulogiske argumenter” for hvorfor man lige køber eller ikke køber. Hvis den ikke er på plads, går køber ganske enkelt igen. Det betyder, at man som virksomhed er forpligtet til at kunne italesætte alle de følelsesmæssige argumenter som gør at kunden føler sig tilpas for at ville købe.

Og hvordan gør man så det?

Hver kundetype er deres helt egne præferencer til et køb

Kundemagneterne har forsket sig frem til at alle mennesker kan inddeles i fire kundetyper – uanset branche, køn, alder og baggrund. Hver kundetype er deres helt egne emotionelle præferencer til et køb, og jo mere man tilspidser sin markedsføring til kundetypen, jo bedre vil den virke. Metoden hedder emotionel kundesegmentering og de fire typer har fået hver deres farve – rød, gul, grøn og blå.

 

Følelserne styrer ubevidst købelysten

De fleste virksomheder kan opleve at deres salg ikke lykkedes. Det kan være i alle situationer fra manglende salg i webshoppen, til i butikken, hos den kørende sælger eller på messen. Årsagerne kan være mange, men ofte er det alene fordi køberen oplevede:

  • Ikke at føle sig forstået
  • At salgsargumenterne ikke var de rigtige
  • At køber ikke kunne identificere sig med virksomhedens brand
  • At det som var vigtigt for kunden ikke var vigtigt for sælgeren
  • At tilliden og troværdigheden til sælger udeblev

Med andre ord var købers mavefornemmelse ikke god og trak sig med vendinger om lige at ville tænke sig om og (måske) vende tilbage….. Og det skete selvom sælgeren med stor sandsynlighed gav masser af gode argumenter, priser eller leveringsbetingelser. Problemet var bare, at de argumenter sælger kom med, ikke var de rigtige og dermed udeblev den gode mavefornemmelse som kunne have garanteret salget.

Kundetyperne understøtter troværdigheden og tilliden

Tillid og troværdighed ligger i meget mere end blot kemien mellem sælger og køber. Der er et hav af små parametre som understøtter mavefornemmelsen og her kan kundetyperne hjælpe. For ved at arbejde målrettet med en kundetype i hele ens salgs- og marketingindsats, vil man fremme antallet af triggere og sælger vil samtidig opleve at forstå sine kunder langt bedre, når han har styr på præferencerne.

Mister jeg kunder med kun en kundetype?

Mange virksomheder tror, at det at udvælge og gå målrettet efter en kundetype, vil skræmme andre kunder væk. Det er ikke sandt, tværtimod. Andre kundefarver vil stadig finde din virksomhed spændende, men du vil begynde at få en naturlig overvægt at den kundetype du vælger, ganske enkelt fordi du tiltrækker flere af dem.

Husk også på, at markedet for alle fire kundetyper er stort, så der er masser af kunder derude uanset hvilken farve man vælger. Ved at ensrette hele din kommunikation mod en kundetype og fjerner du  “alt støj” som ikke tiltaler og appellerer til den udvalgte kundetype. Og netop derfor vil du i stedet få langt flere trofaste og engagerede kunder, fordi de føler sig forstået og imødekommet fordi du giver dem det de efterspørger.

Jeg selv brander min virksomhed mod den grønne kundetype, derfor vil du se en masse grønne grafiske referencer fordi jeg ganske enkelt tiltrækker flere af dem. Henover de seneste to år er tallet af grønne virksomheder steget og jeg har i dag lige omkring 80 % grønne kunder

Fordelingen af mine kunder på de fire kundetyper

 

Her bruger du kundetypen i din marketing

Hver kundetype har specifikke triggere som aktiverer lysten til at købe og jo flere triggere man bruger jo mere understøtter man den tillid og troværdighed som kunden ubevidst søger. Derfor kan du nemt tilpasse din markedsføring mod dem og dermed langt nemmere hjælpe dig til at træffe en masse bevidste valg omkring at:

  • Vælge de rette billeder, både i stil, udseende og farver
  • Vælge de rette skrifttyper til tekster både i tryksager og online
  • Hjælpe dig til at bruge de rigtige salgsargumenter i teksterne
  • Bruge den rigtige type grafik og illustrationer
  • Hjælpe dig til at annoncere de rette steder
  • Udvælge de rette sociale medier
  • Lære jer hvordan I bedst kommunikerer med jeres kunder så de føler sig trygge og imødekommet
  • Give jer indblik i hvad der er vigtigt for lige præcis jeres kunder

 

Gennem rådgivning eller en workshop finder du ind til hvilken kundetype som passer bedst til din forretning og hvordan du tilretter hele din marketingindsats mod den.

Længere nede på siden kan du læse en masse om mine rådgivningsforløb, se priser og ikke mindst blive klogere på hvordan en kundetype kan forandre hele din tankegang omkring marketing. Mange opgaver og beslutninger bliver væsentligt nemmere når man kun skal forholde sig til en kundetypes præferencer.

Herunder er 5 fordele ved et rådgivningsforløb

Du lærer din forretning, dig selv og dine kunder langt bedre at kende og forstår jeres "farveforskelle"
Du bliver klogere på hvorfor tidligere salg udeblev
du lærer hvordan du sælger til kundetypen
Du lærer hvordan du styrker tillid og troværdigheden gennem ord, billeder mv.
Du lærer hvordan du fremadrettet styrer din marketing med en kundetype

De fire kundetyper

Med fire meget forskellige kundetyper og lige så forskellige præferencer, har du og din virksomhed uanede muligheder for et velfungerende og effektivt marketingarbejde. Ingen kundetype er som udgangspunkt forkert, da de har alle en masse fordele!

Kunsten er bare at vælge rigtigt – og det er her jeg vil rådgive jer!

Find ud hvem du selv er som kundetype

Tag Kundemagneternes gratis test online og find ind til hvem du selv er som kundetype er på 10 min. 

Grundig marketingrådgivning hjælper din virksomhed på en lang række områder

Rådgivningspakkerne hjælper til dig med at afklare en lang række af praktiske spørgsmål som I til hverdag støder ind i i jeres marketingarbejde. Gennem rådgivning og stillingstagen til en lang række spørgsmål, finder vi ind til hvem I er, hvem jeres kunder er og hvordan vi formidler de vigtigste budskaber til kunderne så de tiltrækkes og fastholdes.

På et rådgivningsmøde kommer vi igennem en lang række emner

Vi får sat ord på

Med Rådgivningshjulets 13 punkter og Farveindekset kommer vi hele vejen rundt om jeres forretning. Sammen tager vi stilling til hvilken kundetype som passer bedst til jer og I får øjnene op for hvor enkelt marketing kan være, i takt med at vi “sætter farver på”.

Vi kommer rundt om bl.a.

  • Hvem jeres kunder er
  • Jeres forretning, branche og produkter
  • Hvad I gerne vil udstråle
  • Hvem I ønsker at tiltrække
  • Hvor I er på vej hen og hvordan vi understøtter dette
  • Besluttet hvilken kundetype som passer til jer

Kundetypen hjælper jer videre

Hver kundetyper har klare præferencer. Som en del af rådgivningen bliver I klædt på til at tilpasse og udvide jeres marketingaktiviteter til denne kundetype som passer til jeres virksomhed. Konkrekte råd og noter undervejs på mødet hjælper jer videre og vi får udarbejdet en liste med de vigtigste punkter som I enten selv eller jeg kan hjælpe jer videre med.

I får derfor noter om bl.a. 

  • Råd til redesign eller nydesign af logo
  • Forslag til forbedringer eller nye tryksager
  • Tilpasning eller design af websitet
  • Valg af farver til tryk og online
  • Tekster som tiltrækker kundetypen
  • Lært at vælge de rette billeder
  • Valg af de rette sociale medier
  • Indblik i ideer til event og marketingtiltag

Resultatet

Bagefter har I viden om hvordan I fremover skal håndtere jeres marketing og bedst muligt understøtter jeres salg så jeres kunder fastholdes og nye tiltrækkes. Ønsker I et tilbud på at få et eller flere af jeres tilpasninger udført, fx website, tekster eller nye grafiske designs, giver jeg gerne dette.

Samtidig er I også klædt på til:

  • At undgå marketingaktiviteter som ikke passer til kundetypen
  • Kundetypens præferencer
  • Hvem jeres kunder er og hvem I vil have fat i
  • Hvordan I når kunderne online såvel som på tryk og i annoncering
  • Flere A4 sider fyldt med notater og råd til hvordan I kommer videre eller en rapport

3 pakkeløsninger

Marketingrådgivning baseret på Kundemagneternes fire kundetyper og 15 års salgs- og marketingserfaring

  • Lille rådgivningspakke
  • Til den lille virksomhed eller iværksætteren
  • 3 timers rådgivning
  • Rådgivning i kundetyper
  • Udlevering af 3-5 sider med råd, udfyldt undervejs på mødet
  • Valg af kundetype til din virksomhed
  • Light gennemgang af website
  • Light gennemgang af tryksager og grafisk linje
  • Valg af sociale medier ud fra kundetypens præferencer
  • 4.000,-
  • Medium rådgivningspakke

    Kundernes favorit

  • Til fx den ejerledede virksomhed med op til ca 20 ansatte.
  • 7 timers rådgivning
  • Udvidet rådgivning i kundetyperne udfra Rådgivningshjulet, diverse arbejdsark mv.
  • Udlevering af 5-10 sider med råd, udfyldt på mødet samt info om din kundetype
  • Valg af kundetype til din virksomhed
  • Gennemgang af website.

    Liste med optimeringsforslag.
    Opbygning, gode råd, ideer og udvikling.

  • Gennemgang af tryksager og grafisk linje
  • Valg af sociale medier samt intro brugen herfra ud fra kundetype
  • 10.000,-
  • Udvidet rådgivningspakke
  • Til den større virksomhed hvor vi har mulighed for mere og bredere datagrundlag til strategi-delen og hvor ledelsen ønsker en rapport på resultatet af strategi og marketingplanen.
  • Skræddersyet løsning
    Strategi og/eller workshop
  • Udvidet rådgivning i kundetyperne udfra Rådgivningshjulet, diverse arbejdsark mv.

    Mulighed for analyser af fx konkurrenter, marked eller produkter inden mødet

  • Rapport leveres efter mødet, sammenfattet med alle råd og vejledninger. Udvidet info ark om udvalgt kundetype samt hvordan I bedst muligt tiltrækker den på tryk, online og sociale medier
  • Valg af kundetype til jeres virksomhed
  • Gennemgang af website

    Udvidet liste med optimeringsforslag.
    Opbygning, gode råd, ideer og udvikling.

  • Udvidet gennemgang af tryksager og grafisk linje, herunder tekster, opsætning, farver og fonte. Forslag til ændringer og nyproduktioner
  • Valg af sociale medier og strategi for hvordan I bedst muligt bruger dem. Herunder, eksempler på brug, opdateringer, salg og branding.
  • Marketingplan for 12 måneder.
    Herunder forslag til hvordan I bedst muligt planlægger jeres aktiviter.
  • Fra 20.000,-

Marketingrådgivning til
iværksætteren

Uendelig muligheder

Mulighederne for marketingaktiviteter er uendelige, og som nystartet virksomhed kan det være utrolig svært at gennemskue hvad og hvor man skal bruge sine penge. For hvad er egentlig nødvendigt? Undgå dyre fejlinvesteringer, og kom godt fra start på tryk, online og sociale medier.

På et rådgivningsmøde, spoler jeg mig ind på din forretning gennem en lang række spørgsmål. Hvordan du forventer at afsætte dine produkter og services? Hvilke kunder søger du og hvor kommer de? Hvad er dine planer og målsætninger og ikke mindst budget? Med afsæt i samtalen og eksisterende elementer (hvis du har nogle), finder vi sammen ind til dine muligheder. Vi lægger en plan og prioriterer hvad der er vigtigst for at komme videre og hvad du på sigt kan udvide med.

Jeg har hjulpet over 40 virksomheder i gang og tilbyder en lang række grafiske løsninger, såvel som websites i alle størrelser og varianter. – Alle tilpasset mine kunders behov og pengepung.

Fra juni 2017 er jeg certificeret Kundemagnet, og min rådgivning vil derfor tage udgangspunkt i emotionel kundesegmentering og de fire kundetyper.

Marketingrådgivning til
den etablerede virksomhed

Undgå den stille død 

Den etablerede virksomhed har som oftest både logo, website og trykt materiale, men uden egen marketingfunktion i huset, kniber det ofte med at få det opdateret og fornyet. De interne ressourcer til marketing savnes i en travl hverdag, hvor der er fokus på salget og administrationen. Problemet er velkendt, og rigtig tit betyder dette, at trykt materiale har en årrække på bagen og websitet lider en stille død med gamle nyheder og manglende vedligeholdelse.

Det manglende vedligehold kan dog være en stor hæmsko for salget både til eksisterende kunder, men også til nysalg. Hvis den seneste nyhed online ønsker “God påske 2014”, er der stor sandsynlighed for at en ny kunde går igen – det samme indtryk kan gammelt materiale give.

Giv jeres marketingindsats en forårsrengøring
Få hjælp til at se jeres nuværende markertingindsats med nye øjne gennem emotionel kundesegmentering og tilpassede løsninger til  jeres behov. Lad os tage et kig på alle jeres eksisterende elementer og se på om vi kan “opgraderer” dem, eller om der er behov for nye og bedre tiltag til at understøtte jeres salg.

Jeg rådgiver jer til hvordan I kan stå stærkere på markedet på tryk, online og med en opdateret marketingplan der understøtter jeres salg og definerer jeres profil og værdier.

I vælger selv samarbejdets omfang; fra at I bliver klædt på til at kunne selv, til at jeg står for dele eller det hele af jeres marketingfunktion. Valget er helt op til jer – afhængigt af jeres interne ressourcer, muligheder og behov.

Kom hurtigt videre med din marketing

Rebranding
Rådgivning
Grafiske løsninger
Wordpress websites
Emotionel kundesegmentering

Malene er i stand til at sætte sig ind i andres behov og ønsker, og er super professionel – hele vejen igennem. Hun arbejder struktureret og skaber resultater gennem en benhård målrettet indsats, men det formål at skabe det bedste resultat for kunden. Vi er ganske enkelt imponeret over det du har leveret til os, Malene. Vi kan kun give de varmeste anbefalinger.

Henrik JohansenPartnerGlobalrevision.dk

Jeg har haft den glæde at bruge Malene som sparringspartner og grafiker. Da jeg holdt møde med et par sparringspartnere, der hjælper mig med at udvikle min virksomhed, udbrød den ene spontant ved synet af den nye hjemmeside, “Det er et mirakel!” mens den anden sagde, at jeg havde foretaget et kvantespring. Samarbejdet med Malene har styrket min egen forståelse af hvem jeg er og hvad jeg kan tilbyde – så jeg er meget tilfreds!

Ia Brix OhmannEjerOverlap.dk

Malene forstår at sætte sig ind i den verden man befinder sig i, som iværksætter, og kan klarlægge og simplificere hvad der ellers kunne blive nogle meget uoverskuelige opgaver. Desuden har hun fanget essensen i hvordan mit materiale skal præsenteres, allerede før jeg selv havde – og hun lægger lige de ekstra kræfter i opgaverne som man mange steder ellers får lov at betale uhyre summer for.

Jannick HvidtfeltEjer og købermæglerKøbBolig.nu

Malene er super serviceminded at arbejde sammen med. Som selvstændig er det rigtig rart, at hun forstår den virkelighed, man færdes i.  Ligesom jeg selv, værdsætter hun enkle løsninger, så der er det rart at vi taler helt samme sprog. Jeg har haft stor glæde af samarbejdet med Malene, hvilket jeg er sikker på, andre – store som små  virksomheder – også vil få.

Morten Birk OlsenEjer, ArgaSurvey

Palmgren Marketing hjalp mig med at designe og udarbejde TechniWrite’s nye hjemmeside.  Vi mødes i forbindelse med et virksomhedsarrangement, og jeg fornemmede, at hér var en person, der kunne hjælpe med alle delopgaver. Vi satte hurtigt en effektiv proces i gang, og 1,5 måned efter blev den nye hjemmeside launchet. Jeg er virkelig tilfreds med såvel vores samarbejde undervejs som med resultatet.

Thomas DeibjergEjer, TechniWrite ApS

Jeg har fået udarbejdet visitkort, flyer og ny hjemmeside hos Malene – og er meget tilfreds. Min faglighed og erfaring indenfor marketing er ret lille. Det medførte at jeg indledningsvis ikke helt vidste hvad jeg ønskede ift. layout, farver etc. men Malene hjalp mig hurtigt ind på sporet. Malene var ret skarp til, at vise forskellige forslag til hvorledes min opgave kunne løses og derefter hurtig omsætte forslaget til handling.

Martin ByrielEjer, ØkonomiPlus

 Malene var hurtig til at opfange mine idéer og omsætte dem til virkelighed. Hun fik på rekord tid lavet hjemmeside, visitkort og salgsmaterialer. Sidenhen har jeg brugt Malene hver gang jeg skulle have lavet noget og gør det stadig, og hver gang bliver jeg lige overrasket over hvor professionel hun er og hvor hurtig hun løser de udfordringer jeg kommer med.

Carsten SørensenEjer, Confir

Vil du lære mere om kundetyperne?

Lær at kunne selv eller brug mig som dit private marketingbureau, hvor jeg klarer alle dine opgaver for dig – med de emotionelle kundetypebriller på.

Med min certificering i ryggen, tilbyder jeg dig flere valgmuligheder til hvordan du bliver klogere på dine egne kunder. Jeg kan klæde dig på til, at finde ind til dine kunders købstriggere. Du opdager hvor nemt det er, at tilrette din marketingindsats så du tiltrækker de rigtige kunder. Det er helt op til dig, at vælge hvor lidt eller meget du vil selv.

Vælg mellem

Rådgivning – hvad er mine udviklingsmuligheder?
På 3 timer, løber vi alt dit materiale, website mv. igennem. Jeg fortæller dig lidt om de fire kundetyper og emotionel kundesegmentering, og giver dig et indblik i, hvor du med fordel kan tilrette din indsats.

Workshop eller skræddersyet kursusforløb for dig og dine ansatte
Du vil gerne lære at kunne selv gennem et skræddersyet et forløb kun for din virksomhed. Et skræddersyet forløb kan være både for jeres sælgere, jeres marketingafdeling og jeres administration, så I alle taler kundernes sprog og giver den service der tiltrækker og fastholder kunderne.

Løbende sparring
Du har måske taget en workshop dag hvor du har lært om typerne og hvordan du tilpasser dit materiale, men savner en sparringspartner til at fastholde jer på den magnetiske løbebane. Brug mig som konsulent og sparringspartner efter behov.

Certificeret, juni 2017

I juni 2017 blev jeg certificeret Kundetypeejkspert og underviser, rådgiver og udfører i dag en lang række opgaver udfra kundetyperne. Jeg var en ud af fem kursister på det første hold i verden.

 

 

 

 

Har du brug for hjælp her og nu?

Skriv til mig og jeg kontakter dig!

Kontaktformular

© Copyright - Palmgren Marketing | Marketing for virksomheder uden egen marketingfunktion