Kort introduktion til den grønne kundetype
Grøn markedsføring
Grøn markedsføring er dejligt genkendeligt. Ingen overraskelser og “smart salgslir” men i stedet jordnært salg fyldt med tryghed og sikkerhed for produktet, kunden og virksomheden.
For nogle lyder dette måske lidt kedeligt, men det behøver det langt fra at være. Når man gerne vil sælge til de grønne kunder, er det vigtigt at der er styr på tingene og usikkerhederne er fjernet. Det skal marketingindsatsen derfor afspejle og heldigvis er der masser af enkle salgsvirkemidler som kan hjælpe på dette, fx udførlige beskrivelser, gode billeder og ikoner.
Fordi jeg selv markedsfører mig grønt, tiltrækker jeg også naturligt grønne virksomheder. Det betyder ikke at jeg ikke har andre kundetyper i min forretning, blot flest af dem som jeg helst til tiltrække. Derfor har jeg i dag ca. 80 % grønne kunder og leverer overvejende grønne løsninger. Et af mine mest grønne services er en række arbejdsark som jeg bruger i min rådgivning samt faste procedurer for hvordan jeg hjælper mine kunder i gang med deres markedsføring.
Uanset hvilken kundetype som I skulle blive som virksomhed, er I velkomne til at booke et 30 min gratis kaffemøde. Alternativt kan I jo overveje om det vil give mening at tage en rådgivningspakke så I kommer godt fra start. Begge dele, kan du bookes her.
Grønne kendetegn
Om I er grønne som virksomhed, afhænger af en lang række faktorer og jeg anbefaler altid, at beslutningen træffes på baggrund af dybdegående rådgivning, enten på timebasis eller som workshop. Beslutningen har stor indvirkning på hvordan I som virksomhed skal markedsføre jer fremadrettet, så beslutningen skal være velfunderet og gennemtænkt. Men en lille smagprøve på grønne pejlemærker i en virksomhed kan være:
- Mange tilbagevendende og loyale kunder
- Kunderne køber genkendelige produkter og løsninger som typisk er set før (og ikke er de nyeste på markedet)
- Produkterne er ofte i kategorien; god kvalitet, godt håndværk, høj fagligt udført men stadig til en god pris
- Kunderne søger ofte en høj grad af sikkerhed og tryghed i købsprocessen gennem fx højt niveau på den faglige rådgivning, specialistviden eller udførlige beskrivelser og tekster om jeres produkter og services
- Trofast medarbejderstab med mange års anciennitet
- Ejerledet eller familieejet virksomhed

Malene Palmgren
Som certificeret Kundetypespecialist og med 15 års lavpraktisk erfaring med marketing i små og store danske virksomheder, ved jeg hvor præcis hvordan din virksomhed får langt mere ud af jeres marketingindsats, så energi skal lægges på de rette steder og budgettet rækker længst.