Gode råd til dit næste logo

Et logo er meget mere end blot til pynt. Det skal vise kunderne hvem din virksomhed er, og gerne give indtryk af branche eller produkt.

Står du overfor at skulle have designet et nyt logo, kan du blive klogere på hvad du skal gå efter, og dermed lære at sætte langt mere specifikke krav til din logodesigner. Alt herunder bør designeren vide, men derfor er det kun til din fordel at kunne være så klar i bestillingen som muligt, på præcis hvad du gerne vil have.

Helt kort om logoer….

Logoer design kan være en videnskab, og mange virksomheder investerer store summer i at udvikle deres logo. Uanset dit budget eller din tidsramme, er der dog en masse gode råd som kan hjælpe dig videre. Derfor er dette indlæg er derfor ikke højflyvende teori, men lavpraktisk vidensdeling omkring hvordan du bedst får et logo der dur til din virksomhed og brugen af det.

Tænk i signaler og overvej hvordan logoet skal bruges i netop din forretning

Et logo skal mere end blot at være pænt, for der er en lang række signaler som man skal være opmærksom på at det udsender, og dertil er der er en endnu længere række praktiske ting ved et logo som skal fungere. Alt efter hvad for en virksomhed man har, og hvordan logoet dermed skal bruges, er der krav til brugbarheden i det logo der skal designes.

Et godt logo er fleksibelt og kan varieres alt efter om det trykkes, er på web eller bruges til andre sammenhænge såsom på merchandise  eller på jeres firmatøj. Fleksibiliteten kan ligge i at det fås i flere farver og/eller i flere størrelsesformater såsom kvadratisk og rektangulært.

Du skal derfor tænke dig rigtig godt om, og ikke bare kigge på hvad som umiddelbart er flottest, men også hvad som opfylder de krav til logoet som er nødvendige, for at virke bedst muligt for din virksomhed. logoer teaser flere varianter

Har du brug for en eller flere farvekombinationer?

Et logoet bør, i min optik, altid som minimum leveres i 2 farve formater: flerfarvet (original logoet) og som  rent sort og rent hvidt. Det rent sorte eller hvide gør det muligt at placere logoet ovenpå billeder og fuldfarve baggrunde uden at mudre indtrykket. Se billedet her til venstre hvor samme logo bruges i flere varianter uden at miste genkendeligheden.

Det er surt – og rigtig dyrt- med et mangefarvet logo med skyggeeffekter og andet flot “lir”  som ikke kan trykkes i én farve, hvis I har behov for at have udskåret klæb på firmabilerne, eller skal trykke f.eks. kuglepenne og have broderet logo på firmatøjet. Tænk dig derfor godt om, og overvej om du har brug for flere varianter. Du kan i øvrigt se nogle af dem jeg har lavet for mine kunder lige her.

Less is more – hold detaljegraden nede 

Et logo bliver ikke nødvendigvis bedre af mange detaljer og farver. En enkel lækker illustration, en flot skrift og få farver giver ofte det bedste og pæneste resultat. Så styr uden om alt for mange små detaljer som forsvinder og hold det enkelt i farverne. Vælger du at bruge en illustration som en del af logoet fx en globus eller taleboble så husk på, at illustrationen bør pejle læseren ind på hvad du arbejder med eller udstråle det budskab du gerne vil give. Jo mere enkelt du formår at leverer budskabet jo bedre virker logoet derfor.

Color_guide

 

Artikel og gode råd fortsætter længere nede