Gode råd til dit næste logo

Et logo er meget mere end blot til pynt. Det skal vise kunderne hvem din virksomhed er, og gerne give indtryk af branche eller produkt.

Står du overfor at skulle have designet et nyt logo, kan du blive klogere på hvad du skal gå efter, og dermed lære at sætte langt mere specifikke krav til din logodesigner. Alt herunder bør designeren vide, men derfor er det kun til din fordel at kunne være så klar i bestillingen som muligt, på præcis hvad du gerne vil have.

Helt grundlæggende….

Logoer design kan være en videnskab, og der findes en  lang række rigtig gode bøger om dette. Dette indlæg er derfor ikke højflyvende teori, men lavpraktisk vidensdeling omkring hvordan du bedst får et logo der dur til jeres virksomhed og brugen af det.

Et logo skal mere end blot at være pænt, for der en lang række signaler som man skal være opmærksom på at det udsender, og dertil er der er en endnu længere række praktiske ting ved et logo som skal fungere. Alt efter hvad for en virksomhed man har, og hvordan logoet dermed skal bruges, er der krav til brugbarheden i det logo der skal designes.

Et godt logo er fleksibelt og kan varieres alt efter om det trykkes, er på web eller bruges til andre sammenhænge såsom på merchandise  eller på jeres firmatøj. Fleksibiliteten kan ligge i at det fås i flere farver og/eller i flere størrelsesformater såsom kvadratisk og rektangulært.

Du skal derfor tænke dig rigtig godt om, og ikke bare kigge på hvad som umiddelbart er flottest, men også hvad som opfylder de krav til logoet som er nødvendige, for at virke bedst muligt for din virksomhed. logoer teaser flere varianter

Et logoet bør, i min optik, altid som minimum leveres i 2 farve formater: flerfarvet (original logoet) og som  rent sort og rent hvidt. Det rent sorte eller hvide gør det muligt at placere logoet ovenpå billeder og fuldfarve baggrunde uden at mudre indtrykket. Se billedet her til venstre hvor samme logo bruges i flere varianter uden at miste genkendeligheden.

Det er surt – og rigtig dyrt- med et mangefarvet logo med skyggeeffekter og andet flot “lir”  som ikke kan trykkes i én farve, hvis I har behov for at have udskåret klæb på firmabilerne, eller skal trykke f.eks. kuglepenne og have broderet logo på firmatøjet. Tænk dig derfor godt om, og overvej om du har brug for flere varianter. Du kan i øvrigt se nogle af dem jeg har lavet for mine kunder lige her.

Less is more

Et logo bliver ikke nødvendigvis bedre af mange detaljer og farver. Enkel lækker grafik, flot skrift og få farver giver ofte det bedste og pæneste resultat. Så styr uden om alt for mange små detaljer som forsvinder og hold det enkelt i farverne.

Color_guide

Tilbud på logo KUN 2.500,-

Opnå succes, genkendelse og branding med et velfungerende og moderne logo.

Bestil et logo til bare 2.500,- ex moms og få det leveret i op til tre formater (farvekombinationer eller filtyper). Vi starter med en god snak om din forretning, hvad du vil udtrykke og hvordan logoet skal bruges. Derefter modtager du et par forslag til logodesignet som du kan vælge imellem.

Klik herunder og send en hurtig mail, om dine ønsker – så kontakter jeg dig!


Få succes med din markedsføring – 1 times gratis rådgivning!

Er du i tvivl om hvordan du skal gribe dit logo eller marketingaktiviteter an? Jeg rådgiver dig gerne om hvordan du kommer i gang med dine marketingopgaver, så du kommer godt i gang og bruger dit budget bedst muligt.

Skriv til mig herunder og få en kop kaffe og en times rådgivning ganske gratis.

Malene Palmgren

Ja tak, jeg vil gerne have rådgivning!

Farvevalg

Farverne har mere at sige end man lige umiddelbart tænker over….

Farvevalget er naturligvis ikke ligegyldigt – og bare fordi din yndlingsfarve er blå, er det ikke det samme som at det bør være din logofarve. Der er nemlig meget psykologi i farvevalget som ubevidst sender indtryk til modtageren – så vælg med omhu!

Kig på hvad dine konkurrenter gør, og gør op med dig selv, om der er branchefarver som du bør følge for at skabe tryghed og genkendelse, eller om du med fordel vil kunne vælge farver for at skille dig ud fra branchen og konkurrenterne.

F.eks. er der en overvægt af blå logoer i banker og shippingselskaber.Vagtselskaber er derimod overvejende røde og tilbudssider og rabatter er altid med gult. – Dermed sagt, at er ikke en tilfældighed at Nettos logo er gult….

Et lille eksempel kan være gulvsliberen: Vælger han et blåt logo fremstår det seriøst, og dermed at han måske ikke billigst men bedst. Vælger han et gult logo, fremstår det som en tilbudsfarve, som gør at potentielle kunder tænker han er billig. Hvad gulvsliberen skal vælge, er derfor op til hvilken salgs- og prisprofil han ønsker og hvilket kundesegment han ønsker at tiltrække.

Se billedet med farveviften, hvor en masse store virksomheders logoer er farveindelt udfra hvad de hver især symboliserer med deres farvevalg.

Dertil vil jeg anbefale, at man holder sig fra neonfarver, guld og sølv med mindre man har en fyldt pengepung. Alle tre farver driller online og på hjemmeprinteren, da neon bliver rent ud sagt fesent i farven, og guld og sølv bliver henholdsvis brunt og gråt. Er din virksomhed derfor primært online og med meget hjemmeprint, ser det trist og grimt ud, og du bør derfor styre uden om disse farver. Pas på med specialfarver som kræver professionelt tryk med pantonefarver for at blive flot, da det er dyrt  i længden og i stor udstrækning kan være svært at matche i andre farvetyper.

Skrifttype

walmart_logo_history

Walmarts logoudvikling gennem tiderne kan give en ide om hvor stor indvirkning skrifttypen har.

Valget af skrifttypen i logoet er lige så vigtigt som farvevalget. Med over tusindvis af skrifttyper at vælge imellem, og mindst lige så mange muligheder for at designe eller tilpasse en, er mulighederne uendelige.

Med udgangspunkt i at du vælge en eksisterende skrifttype, så kan følgende tips hjælpe dig videre:

  • Kig efter læsbarheden i skrifttypen, både når den er skaleret helt op til en husmur såvel som lille til en kuglepen. Print den f.eks. ud og gå flere skridt bagud – kan du se hvad der står?
  • Mister den pusten, forsvinder læsbarheden og hvad er dens udtryk?
  • Pas på med at vælge en som er alt for speciel så læsbarheden forsvinder.
  • Meget tynde skrifttyper kan næsten forsvinde når den er lille eller ses på afstand.
  • Meget kringlede eller detaljerede skrifttyper kan gøre det næsten ulæseligt.
  • Pas ligeledes på med skrifttyper som comic sans eller andre barnlige skrifttyper som kan give et useriøst indtryk (med mindre du påtænker at sælge babyting eller børnetøj).
  • Gå efter en som er pæn, moderne, halvtyk så den er læsbar på afstand, har lidt detaljer og ikke er alt for kedelig og almindelig.
  • Tænk over hvad du forbinder udtrykket i skriften med. Hvis du syntes den er barnlig, svær at læse eller utydelig, syntes dine kunder det nok også.
  • Overvej om skrifttypen i logoet  også skal kunne bruges som en firma skrifttype. Med dette mener jeg, at skrifttypen f.eks. kan bruges i trykt materiale til overskrifter eller tilsvarende. I så fald er der krav til at den kommer med æ,ø,å og er læsbar i længere sætninger….. (langt fra alle skrifttyper er med danske bogstaver og indeholder kun det engelske alfabet)
  • Inden du går amok med samme skrifttype alle steder, vil jeg lige tilføje at længere tekster til f.eks. kundesbreve og på websites bør være med f.eks. ariel eller en anden helt almindelig standard skrift du vil kunne finde i Word.  Så logo-skrifttypen vil være “det lille ekstra” I kan bruge rundt omkring for at skabe genkendelighed, hvis I føler for det.

Logoets form

Et godt logo må ikke miste pusten selvom det blæses op eller skaleres helt ned. Tænk derfor over, om I bør have et kvadratisk eller rektangulært logo alt efter hvordan I forventer at skulle bruge jeres logo. Mange logoer designes i begge varianter alt efter om hvor det bruges.

De kvadratiske logoer har længe været populære, men har begrænsninger. De svære at bruge online, på facadeskilte og andre steder hvor højden har indfyldelse. Derfor vælger mange virksomheder at have flere varianter, som herunder.

Se bare f.eks. her:

  Billedresultat for jyske bank logo

Rektangulære logoer er ofte pænest på web, merchandise og facadeskiltning, så er du i tvivl, så gå efter det rektangulære logo til at starte med. De kvadratiske er derimod flotte på brevpapir, tryksager, broderinger på brystet på firmatøj og visse typer merchandise som f.eks. krus, blokke og vinkasser mv.

En sidste lille advarsel

Lær være med at designe logoet selv!
Et logo hvor du lige har tyvstjålet et lille billede fra Google eller været en tur i Words bitmap funktion, er ikke et reelt logo. Det er kun kimen til en masse bøvl. Billeder bestående af pixel er forbudt, forbudt, forbudt i logoer. Logoer med billeder bliver pixlerede – dvs. uskarpe og grimme når de bliver gjort større end det billedet egner sig til. Prøv at se her til højre hvad der sker på den blå kant.
Pixel til venstre – vektor til højre….
vektorvspxl

Et rigtig logo er altid tegnet som vektor grafik og dermed skalerbart uanset om du skal sætte logo på siden af Oslo båden eller have trykt visitkort. Filformatet og udformningen kræver derfor professionelle designprogrammer som Illustrator for at få et ordenligt resultat. Vektorgrafik er også en nødvendighed hvis du vil have lavet professionel skiltning, klæb på bilen eller lave f.eks. rollups og messebagvægge.

Brug derfor pengene på at få lavet et ordenligt resultat fra start, så du ikke pludselig står med håret i postkassen. Er pengepungen helt tom, så findes der en lang række websites, hvor man ganske gratis kan gå ind og lave sit logo selv i vektor eller bestille dem til få dollars. Dog vil jeg blot sige at kvalitet og pris ofte hænger sammen, og jeg desværre har set en del uprofessionelt leveret, så er du i tvivl om det er ordenligt, tilbyder jeg gerne et gratis kig på det.

Nå, nu skulle du gerne være klogere på logoer.
Er du interesseret i mere, kan du se nogle af dem jeg har designet.

God logodesign jagt!

Malene Palmgren